Eerlijke koffie of chocolade, daar is niets nieuws meer aan. Twee Duitse ondernemers willen nu ook eerlijke condooms. Het rubbertje gaat volgens de mannen nog te veel gebukt onder taboes, waardoor allerlei misstanden verborgen blijven in de een weinig transparante productieketen. Een gesprek met mede-oprichter Waldemar Zeiler.

Wat?
Einhorn, fair trade condooms

Wie?
Philip Siefer en Waldemar Zeiler

Waar?
Berlijn, Duitsland

Jullie zijn net begonnen met de crowdfunding. Hoe loopt het?

Zeiler: "Wunderbar! We wilden minimaal 50.000 euro ophalen om überhaupt te kunnen beginnen, dat is binnen 24 uur gelukt. Met dat eerste bedrag kunnen we dit voorjaar met wetenschappers van de universiteit Hohenheim uit Stuttgart naar Maleisië sturen. Maleisië is één van de grootste condoomproducenten ter wereld. De landbouwuniversiteit in Stuttgart is echt de absolute wereldtop op condoomgebied. Met hen willen we daar de standaard vaststellen voor een duurzame condoom. De crowdfunding loopt tot begin maart. Als we de 300.000 euro halen, kunnen we duurzame condooms gaan produceren voor heel Europa en de VS."

Waarom hebben we een duurzaam condoom nodig?

"Mede-oprichter Philip stond vorig jaar eens in de supermarkt te zoeken naar condooms. Bleek ergens tussen het maandverband en het hondenvoer te liggen. Bepaald niet sexy. Hij stuitte op onderzoeken dat het 'koopmoment' bij condooms rond de seconde ligt. Oftewel, mensen grissen gegeneerd het pakje mee en leggen bij de kassa het liefst een zak chips op de condooms om te verhullen wat ze gekocht hebben."

Oké, pijnlijk en niet sexy. Maar waarom fair trade?

"Ik was destijds aan het backpacken nadat ik mijn vorige startup had overgedragen. Mijn reis bracht me op plantages voor verschillende producten en ik zag dat het er daar niet echt koosjer aan toe gaat. Toen Philip met het idee kwam om het condoom uit de taboesfeer te halen, vond ik dat we het duurzame aspect er aan moesten toevoegen. Daarmee maken we het beste condoom ter wereld; eerlijk en sexy."

Wat is er precies eerlijk aan?

"De meeste mensen weten niet eens dat het condoom een natuurproduct is. Dat er latexplantages zijn speciaal voor condooms. Die hele wereld is nu nog schimmig en ondoorzichtig. Wij willen het transparanter maken, zodat de boeren op de plantage er ook een eerlijke vergoeding voor krijgen en dat er geen extra jungle wordt gekapt. Dat er niet geknoeid wordt met bestrijdingsmiddelen. Ik zag plekken waar vliegtuigen hele oppervlaktes besproeien en medewerkers droegen enkel een mondkapje. Dat is op zoveel manieren fout."

En dan hebben we een zoveelste keurmerk, hoe is dat te vertrouwen?

"Met palmolie heb je eigenlijk precies dezelfde problemen. Greenpeace pakte dat op en ging actie voeren voor de jungle. Maar hun aanpak is veel te idealistisch. Een 100 procent duurzaam keurmerk, dat is niet te garanderen. Ik geloof meer in 'social entrepeneurship'. Samen met de wetenschappers werken we aan een eerste keurmerk waarbij we beloven dat de condooms misschien 5 of 10 procent duurzamer zijn. Vervolgens zetten we steeds een stapje verder op naar de 100 procent, als we überhaupt zover komen. Wij willen daar eerlijk en open over zijn. Daarmee geef je de consument een beetje invloed en vertrouwen terug".

Hoe ga je om met grote spelers als Durex?

"Daar houden we ons niet echt mee bezig. Wij proberen het op een heel andere manier aan te pakken dan de grote fabrikanten en dus kan je ons nauwelijks vergelijken. Durex ligt in de supermarkt of haal je bij de apotheek. Wij gaan online verkopen, want het is een perfect e-commerce-product; klein en lang houdbaar. Ook handig; niemand gaat het zoals bij Zalando snel terugsturen mocht het niet passen."

Hoe belangrijk is het design?

"De verpakking gaat er leuk uitzien. De ontwerpen daarvan komen van bevriende Berlijnse kunstenaars. Met zo'n verpakking hoef je je nergens meer voor te schamen. Je hoeft er sowieso geen zak chips meer over heen te leggen."

Jullie heten Einhorn (eenhoorn), het ultieme hipstersymbool. Is dat de doelgroep?

"Nee, als we op hipsters zouden mikken dan zouden we de prijs meteen moeten verhogen. Want zij gaan voor unieke onbetaalbare producten. Wij willen juist iets doen aan de enorme marge die op voorbehoedsmiddelen zit, die mag wel wat eerlijker verdeeld worden. We maken het dus juist goedkoper, wat de doelgroep meteen een stuk groter maakt."

Wanneer is Einhorn geslaagd?

"We willen natuurlijk in heel Europa en de VS goed verkocht worden. Daarna zien we wel verder."

Crowdfunding tot 5 maart, bekijk hieronder het filmpje dat de makers over hun condooms gemaakt hebben. 

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl